Jakobstads begravningsplats

Bild på gravar vid Jakobstads begravningspltas

Ebba Brahe esplanaden och Skutnäsgatan, 68600 Jakobstad

0403100403

Förfrågningar till gravkontoret, Ebba Brahe esplanaden 2, Jakobstad, tel. 0403 100 403, 0403 100 404

Jakobstads begravningsplats består av tre olika delar:  Jakobstads gamla gravgård , Jakobstads nya gravgård och de utvidgade delarna av nya gravgården. Jakobstads församlingscentrum byggdes i slutet av 1990-talet i anslutning till Jakobstads gravgård. Adressen är Ebba Brahe esplanaden 2. Huvudingången till Jakobstads nya gravgård finns vid Skutnäsgatan och till de utvidgade delarna av nya gravgården finns även ingång från församlingscentrets parkering och Genvägen.

På Jakobstads nya gravgård finns Johanneskapellet, som vanligen används som jordfästningskapell om gravläggningen äger rum på Jakobstads gravgård. I kapellet ryms ca.150 begravningsgäster.

Nya kistgravplatser finns på utvidgade delen nr 4. En gemensam cementsockel gjuts för varje rad med gravar (gravstenen placeras sedan direkt på sockeln). Gravarna är s.k. djupgravar. En grav är en meter bred med plats för två kistor på olika djup.

Nya urngravplatser finns på Jakobstads nya gravgård, avdelning 5 invid muren mot Skutkullvägen.

På de olika avdelningarna finns vattenposter, där anhöriga kan hämta vatten. Här finns också trädgårdsredskap att låna. Avfallskärl finns för både komposterbart och icke komposterbart avfall.

Ett servicehus med garage för maskiner och sociala utrymmen för gravgårdspersonalen är placerat mellan Jakobstads gamla och nya gravgårdar.

Dessutom finns en liten gammal kyrkogård invid Jakobstads kyrka, Kyrkogatan 3.

Karta över Jakobstads gravgårdÖppna länk i ny flik

Parkering Parkering