Instruktioner

Psalmedaljeskoj är

• att sjunga tillsammans
  • att jobba med psalmer i skolan på ett roligt sätt
  • att samarbeta till nytta för både skola och församling
  • att lära känna en betydelsefull del av vårt lands musikkultur

Idén med Psalmedaljeskoj är att de elever som deltar skall få sjunga av hjärtans lust och lära sig nytt utan krav eller tävlingsmoment. Psalmedaljeskoj är samtidigt också en pinsjakt, för att det gör deltagandet mera målinriktat och ger motivation till att lära sig mera. Det ska vara roligt att sjunga!

Hur går det till?

Man väljer psalmer från Psalmedaljeskojs psalmlista. Deltagargruppen övar dem och sjunger dem för församlingens kantor.

KONTAKTA församlingens kantorer (Lisen Borgmästars, Annika Wester) om ni vill delta i Psalmedaljskoj!

När eleverna i en deltagargrupp har lärt sig 10 psalmer får varje elev en sångfågelpins i pris. Valörerna är brons, silver och guld. Psalmedaljeskoj riktar sig främst till årskurs 3 och 4, men andra årskurser får naturligtvis också vara med.

Om en grupp i skolan gärna vill sjunga psalmer, men behöver specialanpassade regler ta kontakt med kontaktpersonerna för Psalmedaljeskoj:

Stiftssekreterare för gudstjänstliv och musik vid Domkapitlet i Borgå stift
Pia Bengts
Tfn 040 1425219
E-post: pia.a.bengts@evl.fi

Kyrkans central för det svenska arbetet
Sakkunnig för barn och skola
Mirva Sandén
Tfn 040 585 1357
E-post: mirva.sanden@evl.fi

Anmälning

På den här sidan hittar du idéer och uppgifter hur man kan använda psalmer i undervisningen både i grundskolan och i gymnasiet.

Bekanta dig med psalmer

Psalmer, högtider och karaoke med CD:n Psalmedaljeskoj