Begravning

När sorgen möter
Då en anhörig dör kommer livet av sig, allt blir annorlunda och det är svårt att fungera som vanligt.

Begravningen är ett sätt att ta avsked. Vid begravningen får vi tacka för vad den döda gett oss och be om förlåtelse för det som inte blev som vi tänkt i vår relation. Vid begravningen lyser prästen frid över den döda och överlåter den i Guds gemenskap och frid.

Praktiska saker att tänka på

Begravning
När någon dött tar de anhöriga kontakt till församlingskansliet, genom besök eller per telefon.
Man bokar jordfästningsdag och platsen för jordfästning och eventuell minnesstund.
Präst och kantor till jordfästningen och minnesstunden bokas också i församlingskansliet. Senare tar prästen kontakt med anhöriga för ett samtal. Då kan de anhöriga samtala om allt som hör samman med dödsfallet, jordfästningen och minnesstunden.

Man kan också kontakta kantor för att diskutera musik vid jordfästningen och minnesstunden.
I samfällighetens gravkontor väljer de anhöriga gravplats.

Anvisningar för utrymmesanvändning under undantagsförhållanden på grund av coronaviruset

Jordfästningar hålls i Johanneskapellet, Jakobstads och Pedersöre kyrkor, men kan också hållas i kapellet vid HVC eller vid graven.

Minnesstund kan hållas i församlingscentret, Kyrkostrands församlingshem eller annan valfri plats.

Om minnesstunden hålls i församlingens lokaler ska de anhöriga kontakta respektive husmor om serveringen vid minnesstunden.

Läs mera om råd och hjälp till de anhöriga.

Tacksägelse
Söndagen efter jordfästningen nämner man den avlidna i gudstjänsten. Även annan lämplig tidpunkt är möjlig.

Ljuständning

På Alla helgonsdag hålls en andakt i församlingen och ljus tänds för alla de församlingsbor som avlidit sedan senaste Alla helgonsdag.

Råd och hjälp till anhöriga
Musik vid jordfästning och minnesstund (länk)
Sorgegrupper
Krishjälp (länk)
Församlingens egna minnesadresser till förmån för Diakonifonden (länk)
Kontaktuppgifter Församlingskansliet

Under samtalet går de anhöriga och prästen igenom jordfästningen och planerar programmet så att det känns rätt och följer den avlidnas önskemål.

Läs om samtal med prästen

Alla reagerar på sorgen på sitt eget sätt. Begravningen är ett sätt att sörja, att minnas, att ta avsked, att hedra en människa som stått en nära.

Läs hur begravningen går till

Till minnesstunden samlas anhöriga och vänner för att tillsammans komma ihåg personen som dött. Minnesstunden är en privat tillställning som de anhöriga är värdar för. Ofta följer den lokala seder och förstås de önskemål som den avlidna berättat om. Man kan också avstå från att ordna en minnesstund.

Läs om minnesstunden

Under gudstjänsten söndagen efter jordfästningen nämns den avlidnas namn i församlingens förbön. I en del kyrkor tänds också ett ljus för den avlidna.

Läs om tacksägelsen

De begravningsplatser som de evangelisk-lutherska församlingarna upprätthåller är allmänna. Alla som bor på en ort har rätt att bli begravda där, oberoende om de hört till kyrkan eller inte.

Läs om gravplats

Kanske du ännu funderar över något? Kolla då här.

Läs vanliga frågor om begravning

Församlingens anställda hjälper att planera och genomföra begravningen. Med prästen går det att samtala, inte bara om begravningen utan också om personen som dött och alla tankar och känslor som dödsfallet väcker. Det går också att anlita en begravningsbyrå att ta hand om en stor del av de praktiska arrangemangen, ifall det känns tungt att göra det själv.

Läs om de anhörigas uppgifter

Det finns många saker i livet som kan utlösa en kris: en nära människas död, en sjukdom eller olycka, separation, arbetslöshet eller pensionering.

Bli inte ensam, det finns hjälp och stöd

Stöd i sorg och i kris