Gemenskap, glädje och helighet

Gudstjänsten är församlingens hjärtslag. Där delar vi livet med Gud och med varandra. Tre kärnord som vuxit fram i utvecklandet och fördjupandet av gudstjänstlivet är gemenskap, glädje och helighet. Välkommen att vara en del av livet i gudstjänsten!

Ta del av gudstjänsterna från Jakobstads kyrka via Youtube.

Gudstjänst firas i Jakobstads kyrka varje helgdag under året i regel kl 12.

Tre gånger i månaden firas mässa, då ingår nattvardsgång. Ett par gånger per termin firar vi Gudstjänst med små och stora. Information om gudstjänsterna finns i evenemangskalendern.

Vill du att vi ska be för något speciellt i gudstjänsten? Kontakta någon av församlingens medarbetare. Närmare information om hur du kan få en uppgift i gudstjänsten får du från församlingskansliet.

Nya gudstjänstformulär - Vad tycker du?

I högmässorna/gudstjänsterna i Jakobstads kyrka har vi sedan september 2023 använt nya formulär. Formulären är tre till antalet – gröna för vanliga söndagar, lila fastesöndagar samt guld (orange) för festsöndagar. Förutom ny layout har några förändringar gjorts. Mässmelodierna för vanliga söndagar har ändrats till en mer traditionell sådan för att öka variationen i gudstjänsterna, skillnaden mellan fasta och fest har framhävts mer, församlingen har fått en större roll i liturgin och förklaringar till de olika gudstjänstmomenten har blivit en del av formulären för att hjälpa de som inte är gudstjänstvana.

Nu vill vi höra din åsikt! De formulär som vi nu har tryckt upp är inte de slutgiltiga, utan testversioner. Nu behöver vi veta vad ni som går i gudstjänsterna tycker, så att vi kan ändra det som inte funkar. Det går att svara på papper eller elektroniskt. Som med mycket annat är också det här en fråga om tycket och smak, så vi kommer inte att kunna följa varje enskilt önskemål. Men varje röst är viktigt för att vi ska få en så bra bild av helheten som möjligt. Kom gärna med konkreta förbättringsförslag till det som inte funkar, så har vi ännu större nytta av ditt svar. Tack för din hjälp!

Utvärderingen hittas på följande länk: https://forms.gle/1tNwkXYHmZkj7eVp6

Gudstjänstfeedback